Termékeinkről bővebb információt a fenti menüpontok segítségével kaphat.



 vélemények, fórum, apróhirdetések

D. I. Y.

                                                           Kábeles mesterkedések

2014.04.12

Egy jó tucatnyi hangolású változaton túl, sikerült beállítani az eredeti kábel hangzási balanszát. Meg kell mondjam, hogy minden elismerésem a gyári kábel tervezőinek mert patika mérlegen van belőve frekvenciaegyensúly, miközben hihetetlen hangszerhűséggel, mikrodinamikával és transzparens megszólalással bíró kábelt készítettek, amely bármilyen zenén kiválóan teljesít. Kíváncsiságból kipróbáltam egy AQ Sky 1m (2.600EUR) összekötőt is, ami elsőre hallható, hogy magasabb frekvencia tartományba csúszik minden, nagyon tiszta és transzparens a hang, de elvékonyodnak a közepei, a WEL -hez képest elveszik a súly, a hangszerek teste, a közepek húsossága, nem olyan vészes persze, de nincs verseny a két kábel között.

A saját verzióm igen hasonlóan szól az eredetihez, itt látszik bebizonyosodni az, hogy a vezető anyag adja a kábel hangjának tetemes, legalább 80-90%-át. Persze fontos a többi is, nagyon is, főleg ha "szándékosan" elrontjuk vele a hangot, de ha megfelelő szintű a többi alkotóelem is és szinergiában van a vezetők "hangjával" akkor túl nagy baj nem lehet.

Az utánépített kábel, mint azt írtam balanszban megegyezik az eredetivel, ezt elérni elég nagy kihívás volt, mert az eredeti ezüstözött RCA csatlakozók nagyon jók és mivel én csak natúr Cu csatlakozókat használtam (nem véletlenül), eredendően egy melegebb, testesebb középtartomány lett az eredmény mely belassította a magastartomány tranziens átvitelét és elvett a fókuszáltságából is. Ezt addig hangoltam, amíg elértem ugyanazt a tranziens átvitelt és fókuszáltságot, mellette (szerintem) pozitívumként kicsit testesebb maradt a középtartomány (ez sosem árt), ami egy kissé a cinnekre is kihat és így azok is testesebbek hangszerhűbbnek tűnnek de minimális a hatás, gyakorlatilag a rendszertől és a kábelkörnyezettől függ, hogy ez mennyire pozitív vagy negatív.

Ugyanezt a hatást el lehet érni a gyári kábel DBS ki-be kapcsolásával is, a DBS-el használva kissé visszafogottabb lesz hang, pici fátyol kerül a közép-magas tartományra, de a hang fókuszáltsága jobb lesz, nekem DBS nélkül jobbnak tűnik, nyitottabb, egészségesebb a megszólalása.

A sajátom aktív "DBS"-e szerencsére mentes ettől,  egyértelműen a használatával jobb a hang, sokkal jobb a fókusz, nagyobb a dinamika, transzparensebb és élőbb a térérzet. Nagyjából ennyi egyelőre, még a "DBS"-el fogok variálni a későbbiekben, most jelenleg elegendő a gyárinál is használt 72V-os érték, ugyan elvileg bármekkora lehetne, de nem hozott érdemi javulást a magasabb feszültség, a könnyű kivitelezhetőség és használhatóság miatt pedig ez a fölső határ.

Így lett, egy kiváló referencia összekötőkábelem. :)

AQ Sky interconnect:

 

AQ WEL Signature interconnect:

Ezúton is köszönet a KáCsa Audió Kft. -nek, hogy rendelkezésre bocsájtotta az AQ WEL összekötőt.

 

2014.04.09

Kész a prototípus, bejáratás és a hétvégén összehasonlítás az eredetivel. Aztán majd kiderül, hogy milyen, ha kell, akkor majd hangolom a kívánt irányba. Elsőre az eddigi legjobb hangú IC amit itthon hallottam, de semmit nem szeretnék elkiabálni.

 

2014.04.08

Pár szóban a vezetők rezgéscsillapításáról, illetve a passzív és az aktív zaj "szűrőkről" csillapítókról. A legtöbb esetben a rezgéscsillapítást és a zajcsillapítást rábízzák a vezetők szigetelésére, esetleg a körforma tartása okán térkitöltőnek használt anyagok is részt vesznek ebben. Sokféle anyag jöhet itt szóba. A térkitöltést legtöbbször műanyag PE vagy PP szálakkal, jobb esetben természetes gyapotból készült fonatokkal vagy találkoztam már közönséges kenderszálakból készült kötöző zsinórral is, oldják meg. Sajnos ezek a megoldások többet ártanak, mint használnak, egy-egy komolyabb átmérőjű kábel >75%-a műanyag szemét, ami csak azt célt szolgálja, hogy a kábelkészítő gép létretudja hozni a kívánt külső kör alakú átmérőt.

Esetünkben az AQ WEL kábelnél azért már komoly és tudatos megoldásokat alkalmaztak a cél elérésének érdekében. Levegőt és tefloncsövet használtak elsődleges szigetelésként, mivel a készítők szerint ez a megoldás képes a legjobb hatásfokkal biztosítani az energia szabad áramlását a vezetőben, a lehető legkevesebb parazitarezgést táplálja vissza miközben csak minimális energiát, nyel el.

A zajcsillapításáról egy hétrétegű fém és szén alapú rendszer gondoskodik, ami tökéletes védelmet nyújt a RFI zavarok ellen (is). Ez a megoldás mechanikai csillapítást is ad* és ez volt az ok, amiért a vezető erek szabadon futnak a tefloncsőben a csőfalhoz tapadva, hogy azon keresztül érvényesülhessen a hétrétegű matéria zajcsillapító hatása.

A saját kivitelezésnél egy kicsit tovább gondoltam az eredeti megoldásokat. Amint már arról alább írtam, a tefloncső belsejében a vezetőket nem hagytam szabadon, hanem kis "tartóbakokkal" középre pozícionáltam, amik segítségével akadálytalanul le tudják adni a rezgéseiket a csőfalon keresztül, így megmarad a valódi 100%-os légszigetelés és a külső rezgéscsillapító réteg is tud hatásosan dolgozni.

A külső zajcsillapító "réteg" egy saját fejlesztésű szénalapú kompozit anyag, öt rétegből áll összesen és egyben a külső árnyékolásról is gondoskodik. Árnyékolásnak nem szeretem a fémfóliákat és a fémharisnyákat, ezek minden esetben negatív hatással is bírnak sajnos, fedettebb hangot és visszafogottabb dinamikai csúcsokat eredményeznek, gyakorlatilag az árnyékolás és a csillapítás nem tartalmaz fémet és semmilyen rezgést elnyelő de később visszatápláló műanyagot, gumit stb.!

A kábelszerkezet része egy aktív elektrosztatikus mezőt létrehozó rendszer is, mely hasonlatos az eredeti DBS rendszerhez, de kicsit másként működik, ill. bármilyen feszültségen is tud üzemelni, de majd a próbákon kiderül milyen lesz az ideális feszültségszint, egyelőre az eredeti kábelnél használt 72V elegendő lesz.

 

2014.04.07

Elkezdődött a "project", az eredeti kábeltől eltérően +50%-al nagyobb "légtérben" lesznek a vezetők. Furmányos rezgést kontrolláló távtartók biztosítják az ezüst szálaknak, hogy a csőben középen helyezkedjenek el anélkül, hogy a cső falához bárhol is hozzáérnének, ezt az eredeti kábelnél nem tartották fontosnak (de jó okuk volt rá, erre később kitérek*)  és egyébként is ehhez speciális csövet kellene gyártaniuk. A gyári megoldással viszont a légszigetelés nem 100%-os, hiszen a sodrás és a gravitáció miatt minden vezetőszál a cső aljának tapad. Emiatt az alsóközéptartomány kissé kiürülhet, ezt a jelenséget általában a tefloncső szigeteléseknél meglehet figyelni, igaz cserébe igen színezetlen és alacsony torzítású hangot kapunk.

 

2014.04.03

Audioquest 20AWG Perfect Surface Conductor (Bare Silver).

 

 

2014.03.28

Az év elején sikerült itthon fülügyre kapnom egy Audioquest WEL Signature összekötőkábelt, a "potom" 7200Euro-s árával már lehet referencia kategóriának nevezni szerintem, ami meghallgatva igazolódott is. Azt kell mondjam kiváló kábel, végtelenségig nyugodt, letisztult, rengeteg természetes hangszínnel, sallangmentes megszólalással, nem tudtam belekötni. Mivel nem ártana egy ilyen szintű kábel az én rendszeremben sem, elhatároztam, hogy megpróbálom annyira megközelíteni ezt a hangot amennyira azt csak lehetséges. Az eredeti kábelnek három fő pontja van ami a hangját alapvetően meghatározza

-  PSS ezüst vezetők 

-  többrétegű passzív zajcsillapítás és az aktív DBS rendszer

-  speciális RCA csatlakozók

A legfontosabb, az eredeti PSS ezüst alapanyag szerencsére rendelkezésre áll (igaz horror áron), a többrétegű zajcsillapítással már kísérletezem egy ideje jó eredménnyel, aktív DBS-hez hasonló rendszert is kidolgoztam gyakorlatilag a hatékonysága bármeddig növelhető, eddig 120V-os rendszer volt a legnagyobb amit csináltam, van olyan jó sőt jobb is lehet mint az AQ DBS rendszere, az elv hasonló bár átdolgoztam kicsit a magam szájízére :).

A csatlakozó már nehezebb kérdés, igaz ez is beszerezhető, de mivel a csatlakozók hangra gyakorolt hatását elég jól ismerem, ezért előbb derüljön ki milyen egy "közönséges" RCA dugóval, ezt a beforrasztott, csatlakozó nélküli állapothoz képest lehet majd leszűrni. Ha nagyon sokat ront a helyzeten, akkor, jöhetne egy saját készítésű RCA dugó. Régóta foglalkoztat ez a gondolat is. Az eredeti RCA dugókkal az a gondom, hogy mindig is ódszkodtam az ilyen nagytömegű fémdaraboktól a csatlakozási pontokon, ráadásul bekorlátozza a használatot is mert nem fér be csak úgy akárhová.

Ebbe a fába vágtam most bele a szabadidőm képzeletbeli fejszéjét.

 

2014.02.25

A Furtech tápkábel átalakítása befejeződött, végeredmény egy felrakódásoktól mentes, nyitott, részletgazdag hang, megfelelő térérzettel. A gyári Power Reference-t alapul véve ahol ugyanebből az alapanyagból a gyár speciális zajcsillapítással és EMI szűrővel eláttot gyári kábele kb 1.000EUR (1.8m). Ezt alapul véve és tovább gondolva készült el. Tapasztalatom szerint a fémárnyékolások ugyan tökéletesek a feladatuk ellátásra de a hang általában kisebb-nagyobb mértékben de javul ha eltávolítjuk őket. Kifejlesztettem egy ennél is alkalmazhaó carbon alapú Molecular Carbon Shield & Noise Dissipation rendszert amit ugyan már használok a Titan IV hangfalkábelnél (de nem így). Az eredmény feltisztultabb, fókuszáltabb hang, a gyári FI Cu dugókat is módifikáltam kissé, összességében nagyon jó kis kábel lett belőle, megmaradt a kellemesen hallgatható "Furutech"-es karaktere, de tisztább és jobb felbontású lett.

 

2014.02.01

Tonálisan sikerült a gyenge pontokat orvosolni,  de a plussz kontaktusok beiktatásával (hogy eredeti maradjon a kábel) sok dinamika veszik el és az szerint, hogy milyen csatlakozókat használok nem kívánatos színezetek jönnek a képbe. Még megpróbálom a plussz csatlakozókat elhagyni és még megtartani a kábelt eredeti mivoltában.

 

2014.01.20

A Furutech tápkábel tuningja zajlik, már van igéretes eredmény de még dolgozom rajta, közben sok egyéb feladat is van és emiatt megy a dolog lassabban, illetve be is kell járatni kicsit egy-egy változtatás után, mert egy-egy gyors következtetés levonása félreviheti az embert.

 

2013.12.11                                      

A napokban egy barátom hozott egy Furutech Alpha3 monokristályos tápkábelt Furtech F11Cu dugókkal, nagyon szereti a gyártó által képviselt hangkaraktert, ami igen jellemző erre a Japán márkára. Magam részéről sosem voltam oda értük, de azért nyilván vannak nagyon jó termékeik is, de nem ez a lényeg. Ezen tápkábel már mentes a gyártó olcsóbb kábeleire jellemző, nagyon meleg és túlontúl belassuló mélytartománytól, sokkal pontosabb és kontrolláltabb a hangja, érzelmes testes közepekkel fűszerezve, a teteje is testes, tere is jónak mondható. A barátom megkérdezte, hogy volna-e kedvem a gyári kábel hangját feltornászni amennyire csak lehet, érintve a gyenge pontokat.

- szubtartomány legyen kiterjedtebb és erőteljesebb

- mélytartománya pontosabb

- közepei tisztábbak

- magastartománya fókuszáltabb és legyen meg a legteteje

- a térmélysége is javuljon

 

Felvállaltam a kihívást, folyt. köv...